Maak kennis met myHuisman©

Een geavanceerd digitaal klantportaal

Huisman bouwt vanuit de haven van Rotterdam reusachtige installaties voor de maritieme sector, denk maar aan enorme kranen, hijswerk om windturbines mee te installeren en pijplegsystemen. Ze zijn wereldwijd actief en erkend als innovator in de markt. Om de dienstverlening aan hun klanten verder te optimaliseren, had Huisman nood aan de ontwikkeling van een digitaal klantportaal als ultiem verlengstuk van hun reeds hoogwaardige klantenondersteuning. Voor de creatie van het myHuisman© portaal werd beroep gedaan op de deskundige hulp van Fenego en het Intershop Commerce Platform.

Resultaat

  • 360 customer view portaal
  • Digital servitisation aanpak
  • Heavy construction USP features
  • Technische library & support

Jaar

  • 2022 & ongoing

Technologie

  • Azure cloud
  • Intershop 7.10
  • Microservices

Missie

Op zoek naar digitalisering

Ook in de maritieme sector wordt de roep naar digitalisatie steeds luider. Gestoeld op hun innovatieve karakter, zette Huisman als een van de pioniers in de maritieme sector de stap naar digitalisering. Hun internationale klanten waren immers tot op heden genoodzaakt om telefonisch of via e-mail vaak technisch complexe bestellingen te plaatsen. Een digitalisering van dit werkproces drong zich op en Huisman ging op zoek naar een geschikte partner.

Oplossing

Keuze voor Fenego en Intershop

Fenego onderscheidde zich al snel als implementatiepartner vanwege hun uitzonderlijke technische knowhow en ervaring. Vanuit deze expertise begeleidde Fenego Huisman actief bij de keuze voor Intershop als het commerce platform dat perfect aansluit bij de wensen voor een B2B-shop met een B2C-uitstraling. Bovendien sluit Intershop aan bij de architectuur die Huisman voor ogen had en groeit Intershop naadloos mee met de lange termijn ambities van Huisman.

huisman mission vision values.jpg

Oplossing

Een digitaal drieluik in wording

Het doel van Huisman om het digitaal portaal myHuisman© te creëren was om een intuïtieve omgeving te ontwikkelen waarin hun klanten al hun equipment kunnen beheren en probleemloos complexe bestellingen kunnen plaatsen. Het gerealiseerde portaal kan worden opgedeeld in drie digitale diensten. Allereerst werd er een uitgebreide shop opgezet waar klanten specifieke onderdelen voor hun equipment kunnen bestellen. Daarnaast is er een servicegedeelte beschikbaar waar klanten offertes, onderhoud, inspectie of training kunnen aanvragen. Bovendien kunnen ze hier ook terecht met andere commerciële of technische vragen.

Dit servicegedeelte is achterliggend gekoppeld aan het customer service platform Zendesk, waarin de accountmanagers van Huisman de aanvragen kunnen opvolgen en efficiënt verwerken. Zowel Huisman als de klant hebben bovendien de mogelijkheid om nieuwe informatie aan de aanvragen toe te voegen om zo zeer interactieve communicatie te garanderen.

Tot slot vormt een technische bibliotheek de laatste pijler van het portaal. In de bibliotheek kunnen klanten alle documenten van hun equipment, zoals handleidingen, technische tekeningen en certificaten, raadplegen. Op deze wijze zijn ze in staat om alle informatie en interactie met Huisman te organiseren en te beheren via het myHuisman© portaal.

services-2.jpg
Huisman.jpg
Products-2.jpg

Oplossing

Van workshops naar een digitaal portaal

Aan het begin van het project ging Fenego in nauw overleg met Huisman van start met een analysefase. Er werden verschillende interactieve workshops georganiseerd om de wensen en noden van het portaal op zowel technisch als functioneel vlak in kaart te brengen. Tijdens de workshops werd gekeken hoe deze requirements het beste aansluiten bij de uitgebreide set van features van Intershop.

Na de analysefase werd de implementatiefase opgestart waarbij gebruik werd gemaakt van een agile Scrum methodologie. Deze flexibele aanpak omvat korte ontwikkelingscycli, genaamd sprints, waarbij Fenego al vroeg in de implementatiefase demo's aan Huisman kon presenteren. Hierdoor kon snel worden bijgestuurd waar nodig waardoor het eindresultaat volledig aan de behoeften van Huisman voldoet. Bovendien werden interne stakeholders actief betrokken bij en op de hoogte gehouden van de voortgang van het project.

  • Tijdens de implementatiefase werd gestart met de basis van het portaal om vervolgens stapsgewijs extra functionaliteiten toe te voegen. Fenego maakte gebruik van een ontwikkel-, test-, acceptatie- en productieomgeving (OTAP) in combinatie met Intershop Commerce as a Service (CaaS). Hiermee worden risico's beperkt, de kwaliteit verhoogd en de samenwerking verder vergemakkelijkt, wat een positieve impact heeft op de vooropgestelde time-to-market.

    Op vlak van techniek werd gebruikgemaakt van de nieuwste Intershop PWA (Progressive Web-App) technologie. Deze PWA is een door Intershop ontwikkelde Angular-based storefront die gemakkelijk uitbreidbaar is. Deze aanpak stelde Fenego in staat om snel resultaat te behalen en de storefront in korte tijd om te vormen tot een volwaardig digitaal portaal dat voldoet aan de behoeften van Huisman.

    services - parts delivery.jpg

Resultaat

Efficiënt en toekomstgericht

En de reacties? Na de lancering kan het portaal op veel bijval rekenen, zowel van klanten als van interne Huisman stakeholders. Uit een uitgebreide bevraging blijkt dat de klanten van Huisman enorm tevreden zijn over het gebruiksvriendelijke digitale portaal, waarmee ze efficiënt alle communicatie kunnen organiseren en relevante informatie over hun equipment kunnen opvragen. De medewerkers van Huisman zijn daarenboven opgetogen over de nieuwe workflows zoals de customer service die nu alle soorten vragen kan afhandelen op één centraal platform. Kortom, de voornaamste klantprocessen verlopen veel efficiënter en sneller sinds de livegang van myHuisman©.

Huisman about us.jpg

Toekomst

Leidende positie versterken

De vooruitzichten voor Huisman zijn buitengewoon veelbelovend, en dat is nog maar het begin! Met het toekomstgerichte myHuisman© platform, dat nu beschikbaar is, kan Huisman hun dienstverlening aan klanten verder optimaliseren. Hiermee zullen ze hun leidende positie in de maritieme sector versterken en als inspiratie dienen voor andere spelers in de branche. Fenego zal hierbij fungeren als ervaren gids in de uitdagende wereld van digitale dienstverlening en e-commerce, zowel voor Huisman als voor andere bedrijven die op zoek zijn naar digitale transformatie.

services - remote troubleshooting and support.jpg

Contacteer ons

Meer weten over deze technologie of de projecten waarvoor we ze gebruiken? Aarzel niet om ons te contacteren voor meer info!

Contact formulier