Coop Supermarkten

Coop customer case

Coop is één van de grootste supermarktketens in Nederland met een sterke online aanwezigheid. Ze zetten stevig in op een omnichannel beleving om hun klanten zowel online als in hun ruim 300 winkels een naadloze ervaring te bieden. Om deze strategie waar te maken en blijvend te optimaliseren klopten ze in 2018 aan bij Fenego. Het bloeide uit tot een langdurige samenwerking waarbij we Coop’s webshop performant en toekomstbestendig houden. 

Coop koos reeds in 2016 voor Intershop om per winkel de juiste producten, prijzen en promoties te kunnen tonen in hun webshop. Ze kozen voor Intershop omdat meerdere verkoopskanalen kunnen worden opgezet zonder op maat geschreven code. Intershop was toen al een bewezen technologie voor het management van een webshop voor supermarkten. 

In 2018 haakte Fenego aan als Intershop partner voor Coop. Bij de start van het project zaten we uitgebreid samen met Coop om ervoor te zorgen dat we op één lijn zaten qua visie, doelstelling en timing. Van zodra we hier een duidelijk beeld van hadden gingen we vol enthousiasme aan de slag.

 

Het begon allemaal met een migratie van de Intershop 7.7 omgeving naar Intershop 7.10 waarbij de hosting ook werd overgezet op Amazon Web Services. 

Samen met een externe partner maakten we de overstap van een responsive starterstore naar Progressive Web Apps waarbij Fenego het backend gedeelte voor zijn rekening nam.

Met deze headless setup is er meer flexibiliteit dan bij een traditionele architectuur en blijven de klanten van Coop tevreden. Ze kunnen moeiteloos een aankoop beginnen op hun smartphone en deze later verderzetten op hun pc of tablet, alles blijft altijd en overal synchroon.

"Vanaf het moment dat Fenego de technische verantwoordelijkheid van en rondom Intershop overnam, zagen we naast een verbetering in onze resultaten, ook meer intern vertrouwen bij Coop.nl” 

Roel van Alebeek - Intershop Architect at Coop.nl

Om ervoor te zorgen dat er geen aanpassingen meer moesten gebeuren aan de kern van Intershop, introduceerden we microservices in de opzet. Deze setup maakt het mogelijk om snelle veranderingen in consumentengedrag bij te houden, de time to market te verkorten en snel te schalen.

In nauwe samenwerking met Coop bouwden we een performante e-commerce omgeving waarin klanten zich helemaal thuis voelen en op een intuitieve manier kunnen winkelen. 

Bovendien kan er snel geschakeld worden om de omgeving te optimaliseren voor toekomstige noden van de klant en kan de webshop vlot mee groeien door de optimale schaalbaarheid. Met als ultieme beloning de prijs voor meest populaire supermarkt webshop van Nederland in 2021!

Fenego en Coop blijven in de toekomst samenwerken om de ultieme klantervaring aan te bieden.

 

Meer weten over dit project of de gebruikte technieken?

Aarzel niet om ons te contacteren voor meer info!

Bereik ons per e-mail of vul onderstaand formulier in.