You are here

IGO-POST zet de volgende stap in B2B commerce met Intershop 7.5

Met de  "Mijn IGO-POST" omgeving staat de klant centraal

Koen Suys
Project Manager

Het Nederlandse IGO-POST is al ruim 70 jaar marktleider op het vlak van relatiegeschenken en bedrukte promotieartikelen.  Sinds enkele jaren evolueert IGO-POST van een nagenoeg 100% offline marktbenadering met catalogi naar omni-channel waarbij digitaal een steeds grotere rol krijgt.  Met de migratie naar Intershop 7.5 is IGO-POST gewapend om haar digitale strategie verder uit te bouwen.

De wijze waarop B2B-merken zich met klanten verbinden, klanten betrekken en behouden verandert onmiskenbaar als gevolg van de door online gedreven transformatie naar omni-channel commerce.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Intershop?

IGO-POST heeft vestigingen in meerdere Europese landen en gelooft dat ‘The Experience of Giving!’ relaties bouwt en versterkt. Om haar digitale strategie verder uit te bouwen, koos IGO-POST opnieuw voor Fenego en Intershop. Een combinatie die ook de basis was van het vorige commerce platform. (zie case)

De uitdagingen

IGO-POST beseft dat ook B2B klanten zich meer en meer online oriënteren en naast de catalogus ook intensief gebruik maken van online kanalen om producten en diensten te zoeken en te bestellen. 

De klanten van IGO-POST verlangen net als andere B2B bedrijven functionaliteiten die ze herkennen en gebruiken in B2C omgevingen.  Op die consumerization van B2B wil IGO-POST een antwoord geven.  Het creëren van de ideale customer experience is immers uiterst belangrijk voor IGO-POST.

Die verbeterde customer experience werd ondermeer bereikt met het aanbieden van een “mijn IGO-POST” omgeving als aanvulling op de traditionele klantenservice.

Van Intershop 6.4 naar Intershop 7.5

IGO-POST vertrouwt reeds jaren op het Intershop platform en diensten van Fenego (zie vorige case).  Begin 2014 werd na onderzoek en evaluatie van andere commerce platformen beslist om verder te gaan met Intershop en te migreren naar Intershop 7.5.  Ook het vertrouwen in Fenego als implementatiepartner werd behouden om de volgende stappen in haar digitale strategie te maken.

Mijn IGO-POST omgeving

Om aan haar B2B klanten een optimale customer experience te kunnen bieden werd ondermeer een eigen klantomgeving ontworpen (mijn IGO-POST) met directe toegang tot orders, offertes, logo’s, favoriete artikelen en persoonlijke gegevens.

In “mijn orders” kan een B2B klant de status van de lopende orders opvolgen en eenvoudig herhaalopdrachten plaatsen.

Een overzicht op de lopende en historische offertes vindt de klant in “mijn offertes”.  Daar IGO-POST bedrukte relatiegeschenken verkoopt werd er ook veel aandacht besteed aan de visualisatie van de logo’s op de artikelen.  Zo kan de klant logo’s vanuit de mijn omgeving makkelijk beheren en binnen de webshop op elk artikel projecteren.

Favoriete artikelen bijhouden en delen met anderen is nog een waardevolle B2C functionaliteit die werd ingebouwd op het B2B platform.

Via “mijn account” kan de gebruiker klantgegevens en aflever- en emailadres makkelijk wijzigen.

Bekijk onderstaand een animatiefilmpje van IGO-POST over de mijn omgeving.

Integraties

Om ondermeer de functionaliteiten van de “mijn IGO-POST” te realiseren was het maken van integraties met andere systemen (ERP, PIM) en bedrijfsprocessen noodzakelijk.  Het volledige systeemlandschap werd naadloos geïntegreerd ondanks de complexiteit ervan.  Zo verkreeg IGO-POST met het Intershop platform de noodzakelijke flexibiliteit om in te spelen om de wensen en noden van haar klanten. 

Scrum approach

Met een team van een 25-tal medewerkers, waaronder een 8-tal Fenego medewerkers werd vorig jaar (2014) gestart met een grondige analysefase. De eigenlijke ontwikkeling is gestart in januari van dit jaar (2015).  Het ontwikkelingstraject werd opgedeeld in sprints. Deze scrum approach zorgde daarbij voor de juiste dynamiek en efficiëntie om het gewenste resultaat op tijd neer te zetten (livegang juli 2015).

De digitalisering van B2B

De wijze waarop B2B-merken zich met klanten verbinden, klanten betrekken en behouden verandert onmiskenbaar als gevolg van de door online gedreven transformatie naar omni-channel commerce. Een recent onderzoek onder 400 Europese e-commerce beslissers toont aan dat organisaties mede door een commerce-strategie hun voorsprong snel uitbouwen. Zij zijn in staat om de B2B-commerce evolutie binnen hun organisatie te versnellen. Dit realiseren zij met een geïntegreerde digitale enterprise infrastructuur, ontworpen voor zowel klantgerichtheid, efficiëntie als groei.

Veel organisaties zijn op zoek naar oplossingen om de veranderende behoeften van huidige B2B-klanten te tackelen. Heel wat organisaties hebben al een spoor gekozen waarop zij in hoog tempo aan de digitalisering van de onderneming werken. Bijvoorbeeld om over meerdere touchpoints in een naadloze customer experience te voorzien. Maar ook om het gemak van multi-channel distributie via logistieke partners te verzorgen.

 

Wil u net zoals IGO-POST de volgende stap zetten in uw commerce strategie?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van Intershop voor uw commerce uitdagingen.

 

 

 

Mission: 

Migratie naar Intershop 7.5 om de basis te leggen voor de digitale ontwikkeling in de komende jaren

Solution: 

Real-time koppeling d.m.v. webservices met Microsoft AX(ERP) en Stibo Trailblazer(PIM)
Mijn IGO-POST waar de klant zijn orders/offertes/logo’s kan bekijken
Responsive design t.e.m. tablet , m-site voor smartphone-users
Redundante opzet van Camel en SOLR
Integratie van Logoview
12 shops
SEO-geoptimaliseerd
Migratie naar Amazon Web Services (AWS)

Result: 

Het nieuwe platform biedt de B2B klant gekende B2C functionaliteiten aan.  De klant staat centraal