You are here

Online ticket sales, met Sanoma Media

Thomas Theunen
Commerce Consultant

Sanoma Media België contacteerde Fenego met de vraag online ticketverkoop toe te voegen aan magstore.be. De eindgebruiker doorloopt een intuïtief proces, en ontvangt op het einde van de bestelling een af te printen pdf-bestand. Dit ticket geeft de klant toegang tot een evenement. Ten slotte werkt het systeem samen met de reeds voorgedrukte tickets in winkels (vb. E5 mode) én moet een hoge flexibiliteit voor de klantendienst gegarandeerd worden: klanten met problemen zo snel en goed mogelijk verderhelpen.

1. Technologieën 

Intershop 6.4

Intershop neemt het online en offline beheer van de tickets op. Dit systeem wordt toegevoegd op de huidige backoffice, met een overzicht van alle tickets en hun status.

 

WeasyPrint

WeasyPrint is een open source visual rendering service: het genereert PDF-files op basis van html en css. Weasyprint draait op een aparte server en wordt via een REST-service aangesproken. De data die de PDF-file upvult, wordt via een Intershop URL meegegeven. Nadat het bestand correct aangemaakt is, zet Intershop deze over naar de server en waarna het als download aangeboden wordt.

 

PhoneGap

PhoneGap biedt een “full entrance” oplossing.  Het stelt Sanoma Media België in staat een scan systeem te implementeren, dat rechtstreeks in verbinding stond met Intershop. Hierdoor worden real-time statistieken doorgestuurd naar het systeem en uitgebreide analyses na het evenement uitgevoerd worden.

 

2. Uitvoering

Voucherbeheer

Het ticket/evenement zelf zou hetzelfde werken als een regulier product, met de uitzondering van het krijgen van een pdf op het einde. Met deze gedachte werd er een nieuwe tab toegevoegd aan het productbeheer scherm om de vouchers van het evenement te beheren.

In de backoffice is het evenement als een normaal product ingesteld, met een enkele uitzondering voor de gegenereerde PDF. Aangezien het om een product met een eigen SKU gaat, kunnen volgende parameters toegevoegd worden:

 

  • Importeren: Men kan het systeem zelf codes laten genereren of via een tekstveld voor gegenereerde codes importeren met een bepaalde status (onverkocht, verkocht, gedownload, gescand).

  • Exporteren: Exporteren naar een CSV-bestand om in Excel te beheren/ bekijken

  • Filteren: De tickets filteren op hun status om zo te kijken hoeveel tickets er een bepaalde status hebben

  • Beheren: Een bepaalde voucher kunnen beheren zoals het order bekijken waar dit mee gekocht is, een voorbeeld van de pdf te tonen die de klant krijgt, terug in verkoop te stellen of te annuleren.

 

Voor de helpdesk werd er bij de bestellingen een link naar de tickets gelegd. Zo zien we of een gebruiker daadwerkelijk zijn ticket (PDF) ontving. Als het product de status “Downloaded” heeft, kan de klantendienst hieruit afleiden dat de gebruiker de download link gevonden heeft en de PDF te downloadde.

 

Evenement beheer – voucher lay-out

Via de Intershop backoffice bepaalt Sanoma Media België de layout van de PDF. Locatie, adres, datum-tijd en andere relevante paramaters, kunnen via de WYSIWYG-editor toegevoegd worden.

 

Bestellen

Een call-to-action knop nodigt de gebruiker uit de voucher te downloaden. Deze drukt de klant af om toegang tot het evenement te verkrijgen. Dit is niet nodig voor elk type evenement nodig. Men kan gebruik maken van digitale scanners.

 

In de orderbevestigingsemail is een download knop aanwezig voor de gebruikers die deze pdf verliezen, of het niet gedownload hebben op de orderbevestigingspagina.

 

 

Zie: voorbeeldticket.

 

Mobiele Applicatie - de scanner

PhoneGap vereist geen native code om de applicatie te maken, en de ontwikkeling in HTML5 garandeert een uniforme werking op verschillende besturingssystemen van smartphones.

 

De applicatie werkt eenvoudig. Duw “Scan” en de camera start een QR code in te scannen. In de QR-codes zit de vouchercode ingecodeerd. Deze wordt met een extra validatie code over HTTPS naar de Intershop-server gestuurd. Intershop valideert het ticket en toont relevante statistieken, zoals het aantal bezoekers aanwezig.

 

We houden rekening met slechte wifiverbindingen op de locatie van het evenement. Daarom ontwikkelen we een functie die de tickets in het lokale geheugen opslaat, zodat tickets steeds gescand en gevalideerd worden, ook wanneer er tijdelijk geen verbinding naar de server mogelijk is.

 

Hierdoor kan men, zelfs met een trage internet verbinding, mensen snel binnenlaten. De applicatie wacht niet op antwoord van de server, maar gaat de offline backup als prioriteit stellen over de online verificatie om het scannen snel te doen verlopen.

 

Als de server aangeeft dat het ticket ongeldig is, zou de persoon die de scans uitvoert dit snel genoeg zien en horen met een geluid.