You are here

Online autoverkoop: is de consument klaar voor grote online aankopen?

Kevin Box
Commerce Consultant

Online autoverkoop – is de consument klaar voor grote online aankopen?

 

U heeft ongetwijfeld het nieuws meegekregen: Tesla heeft met zijn model 3 een succesvolle productvoorstelling achter de rug. Elon Musk, de illustere oprichter achter Tesla, weet met trots te melden op Twitter dat er in de eerste week na de voorstelling, maar liefst 325000 auto’s pre-ordered zijn. De grootste product lancering ooit!

 

 

Elon Musk Twitter

 

De teller loopt hiermee op tot een verbazingwekkende 14 miljard Amerikaanse dollar in toekomstige verkopen, allemaal zonder een cent aan advertenties te geven, dit terwijl er wereldwijd slechts een handvol fysieke verkooppunten zijn. 

De meerderheid van deze pre-orders zijn online geplaatst via www.tesla.com. De consument lijkt nu dus ook klaar voor grote aankopen te doen via het web, zonder het product fysiek te hebben gezien. Hoewel het hier nog om een pre-order programma gaat, is het toch al een eerste grote stap richting online autoverkoop.

 

 

Tesla pre-order

 

Naast Tesla zijn er ook andere autofabrikanten die de eerste online stappen zetten. Zo heeft bijvoorbeeld Volvo, met de XC90 Excellence, een speciale editie die beperkt en uitsluitend online te bestellen is.

 

 

XC90

 

De consument lijkt steeds meer klaar voor ook grote aankopen via het web te doen. De komende jaren zullen veel auto fabrikanten de uitdaging aangaan om ook de consument online een unieke beleving te bezorgen. Denk dan ook maar aan de technologische mogelijkheden om via een VR-bril van thuis uit de zetel in de cockpit plaats te nemen in het voertuig, een beleving die voorheen enkel mogelijk was door een fysiek verkooppunt te bezoeken.

 

 

VR

 

Het zal voor de auto-industrie een serieuze uitdaging zijn om de komende jaren op de wensen van de consument in te spelen. Héél belangrijk is de creatie van een goede synergie tussen het online verkooppunt en de fysieke verkooppunten die waarschijnlijk meer gaan fungeren als belevings-en servicepunten.