You are here

Europese privacy en wetgeving

Kobe Van Reppelen
Commerce Consultant

Einde 2015 bereikten de Europese Commissie, de Raad en het Europees Parlement een akkoord over de nieuwe privacyverordening. Vanaf 2018 zijn de effecten van de 'general data protection regulation' voelbaar.

 

Het was even wachten op de vernieuwde Europese privacywetgeving, een onderwerp dat steeds meer en breder besproken wordt. De globale strategie van voornamelijk Amerikaanse bedrijven, legt al langer de pijnpunten van onze Europese visie omtrent personenbescherming bloot. De vernieuwde wetgeving brengt een reeks belangrijke veranderingen met zich mee. Overtreders kunnen in de toekomst een boete van tot wel vier procent van de wereldwijde omzet opgelegd worden. Ook worden bepaalde bedrijven verplicht een data protection officer aan te stellen, die als belangrijkste functie het toezien op de naleving van de regels heeft.

 

Het veelbesproken 'recht om vergeten te worden' zit integraal in de wetgeving. Wanneer u of uw klant niet langer betrokken is bij de leverancier of het bedrijf waar u (online) diensten afneemt, dient deze partij de persoonlijke gegevens te verwijderen. Dit wordt als een doorbraak gezien, aangezien de eindklant weer zelf controle over zijn of haar data verkrijgt.

 

Desondanks de nieuwe wetgeving, is er nog altijd kritiek. Zo beweren sommigen dat de nieuwe regels nieuwe kosten met zich zullen meebrengen. Anderen vrezen boetes te moeten betalen, naar aanleiding van de wet. Wat verwacht u?