Copaco

Copaco, setting the bar as a one stop it shop

Copaco behoort tot de top 3 van Nederlandse ICT-distributeurs en is actief in de Benelux en Frankrijk. Met ongeveer 400 medewerkers levert Copaco computers, printers, netwerken, dataopslag, mobiele telefonie, software, industriële en consumentenelektronica. Daarnaast biedt het bedrijf ook een uitgebreid portfolio van diensten met betrekking tot server-, opslag-, mobiliteits- en logistieke fulfilment- en clouddiensten. Copaco werkt er hard aan om de customer journey en -ervaring te verbeteren om hun klanten zo optimaal mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Copaco's missie is heel duidelijk. Ze willen een one-stop-shop zijn voor producten, diensten én kennis op het gebied van IT en Communicatie Technologie. Het aanbieden van selfservice aan hun klanten is daarbij één van hun speerpunten.

Omdat zakelijke klanten tegenwoordig verwachten dat ze in een B2B online shop net zo makkelijk iets kunnen bestellen als bij de grote consumentenwebwinkels, is het heel belangrijk voor Copaco om de customer journey en customer experience te verbeteren. Die moeten steeds meer gelijkaardig zijn aan die in B2C. 

Om heel klantgericht functionaliteiten te kunnen optimaliseren was het nodig om het digitale handelsplatform copaco.com te verbeteren voor maximale stabiliteit, prestaties en kostenefficiëntie. De sleutel tot een succesvolle online IT-distributiewinkel is het kunnen vertrouwen op zowel de infrastructuur als het applicatieplatform. De verschillende producttypen (hardware, software en services) vereisen ook een naadloze integratie met gespecialiseerde backend-systemen.

Met een portfolio van meer dan 55.000 producten van zo'n 150 merken was het belangrijk om een platform te kiezen dat een groot aantal producten feilloos kon weergeven. Daarom koos Copaco destijds voor Intershop Commerce Platform, met Fenego als implementatiepartner.

Dankzij een lang track record van succevolle commerce projecten in een breed scala aan markten, kan Fenego elke organisatie begeleiden bij het creëren van een competitieve online digitale winkelervaring voor hun gewaardeerde klanten, rekening houdend met de specifieke verkoopargumenten, wensen en behoeften van die organisatie. 

Dit vereist een specifieke combinatie van analyse, hands-on technische aanpak, up-to-date innovatieve inzichten en performance tweaking. Na een hands-on audit kon Fenego een solide architecturale opzet leveren rondom de Intershop e-commerce engine die 24/7 proactief wordt gemonitord. Een volledig geautomatiseerde DevOps-stroom zorgt ervoor dat features zo snel en efficient worden uitgerold.

“We worden een one stop online shop. Wij zijn dé plek voor producten, diensten én kennis. Daarbij is online selfservice een strategische speerpunt.”

Emil Machiels - Marketing & Communication Manager at Copaco
Om een B2C-achtige customer journey en customer experience voor B2B klanten te creëren, heeft Copaco ingezet op een selfserviceportal. Zo biedt copaco hun klanten nu de optie om zelf sneller en gemakkelijker order-en product gerelateerde informatie te vinden. Voor Copaco is het belangrijk om de klant het zo makkelijk mogelijk te maken binnen één en dezelfde portal. 
 

Omdat data steeds meer van belang wordt om door te kunnen groeien met e-commerce, gebruikt Copaco data om verder te personaliseren en het verschil te maken. Ze koppelen klantgedrag en hun marketingsegmenten aan data, waardoor de klant steeds relevantere informatie krijgt.

Het selfsserviceportal verhoogt ook de efficiëntie en toegevoegde waarde van het sales team. De contactmomenten tussen klant en sales worden schaarser, maar wel veel kwaliatiever. Zo verbetert de digitale transformatie de interne efficiëntie met tijdbesparende, transparante digitale B2B verkoop-, service- en logistieke processen.

Dit resulteert in een moderne, toekomstbestendige one-stop online shop: dé plek voor 55.000+ producten, diensten én kennis, gebaseerd op het Intershop Commerce Platform. De shop bevat nu self-service customer portals waar klanten zelf adresgegevens kunnen wijzigen, order- en factuurgegevens kunnen inzien en nog veel meer. Ook heeft Copaco.com nu diverse krachtige B2B-functies en een naadloze integratie in het IT-landschap (Microsoft Dynamics).

Het is een totaaloplossing op maat, die garant staat voor een vlotte en razendsnelle ervaring voor eindgebruikers en een betrouwbaar comfort voor zakelijke stakeholders om nieuwe features te plannen.

Dankzij de stabiliteit van het platform en het geautomatiseerde proces kan het technische team de vereiste features omzetten in solide uitbreidingen op het Intershop-kernplatform ter ondersteuning van de uniforme visie van copaco.com. De door Fenego beheerde services geven de nodige feedback en inzichten over het gedrag van het systeem zodat potentiële problemen proactief kunnen worden vermeden. Daarnaast assisteerde Fenego Copaco bij het selecteren van nieuwe technologieën die de orderconversie of de eindgebruikerservaring in het algemeen kunnen verhogen.

Meer weten over dit project of de gebruikte technieken?

Aarzel niet om ons te contacteren voor meer info!

Bereik ons per e-mail of vul onderstaand formulier in.